Vedtekter

VEDTEKTER FOR TDM BARNEHAGER AVDELING SOLBAKKEN NATURBARNEHAGE

Vedtekter

 

1.Navn og eier

Barnehagens navn er Solbakken Naturbarnehage. Driver av barnehagen er TDM Barnehager.

Kontoradresse: Peder Ankersgate 18,1771 Halden Besøksadresse barnehagen: Iddeveien

100/Rute 503 Karlsholm, 1768 Halden Tlf: 69 18 20 70.


2.Formål

Barnehagen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og

lek, samt fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge

på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for

menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet,

verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i

menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal

lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper

og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal

møte barna med tillit og respekt og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til

trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap.

Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

3. Observasjon ved undersøkelsesplikt etter barnehageloven §§ 41–43 Når personalet har en

faglig begrunnet mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, har barnehagen

plikt til å undersøke forholdene, jf. barnehageloven § 42. For å ivareta barnets beste og sikre en

faglig forsvarlig vurdering, kan observasjon og kartlegging gjennomføres i en avgrenset

undersøkelsesfase uten at foresatte informeres umiddelbart. Informasjon til foresatte skal gis når

det anses faglig hensiktsmessig og i tråd med barnehagens ansvar for barnets psykososiale miljø,

med mindre særlige hensyn tilsier noe annet.

4.Samarbeidsutvalg

Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte, ansatte og eier i barnehagen. Det skal bestå

av 2 personer fra hver gruppe, slik at hver gruppe er likt representert. Møter eier med 1

representant har eier 2 stemmer. I mindre barnehager kan antall i hver gruppe reduseres til 1.

Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv ved å velge en leder. Styrer kan være eiers

representant i samarbeidsutvalget med samme rettigheter som valgte medlemmer. Hvis ikke

styrer deltar som eiers representant har styrer møte, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

Utvalget skal særlig være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag og arbeide for å fremme

kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet. Ved avstemming i samarbeidsutvalget, har

hver representant en stemme, og vanlig flertallsvedtak gjelder. Ved stemmelikhet har lederen

dobbeltstemme. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av

viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Samarbeidsutvalgetskal påpeke overfor eier, og kan melde fra til kommunen som tilsynsmyndighet, dersom

barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes av gjeldende lover, forskrifter,

kommunale vedtak og barnehagens vedtekter. Samarbeidsutvalget skal fastsette barnehagens

årsplan.

5.Foreldrerådet

Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom

barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Det skal velges 2

representanter og 2 vara blandt foreldrene, primært fra ulike avdelinger i barnehagen, til

foreldrerådets arbeidsutvalg. Representantene skal velges for minst ett år av gangen.

Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes

forhold til barnehagen. Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og

vanlig flertallsvedtak gjelder. Foreldrerådet velger 2 representanter og 2 vararepresentanter til

samarbeidsutvalget.

6.Styrer av barnehagen/personalet

Barnehagens styrer er den øverste administrative og pedagogiske leder. Styrer er daglig leder

og ansvarlig for den daglige driften av barnehagen. Styrer skal som minimum ha utdannelse

som barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk

kompetanse. Hver avdeling skal i tillegg ha en ansvarlig pedagogisk leder, som er direkte

underlagt styrer. Pedagogiske ledere må være utdannet barnehagelærer eller tilsvarende jfr.

Barnehageloven §18. Pedagogtettheten skal være i samsvar med Barnehagelovens norm til

pedagogisk bemanning. TDM Barnehagers intensjon er å ligge høyere enn lovens krav, dvs. ha

50% pedagogtetthet av den totale bemanning. Samtlige ansatte i barnehagen skal før

tiltredelse fremlegge tilfredsstillende politiattest. Personalet i barnehagen har ansvaret for

barna den tiden de er i barnehagen. Leverings- og henteloggen på datasystemet Kidplan viser

de formelle overtakelsene. Levering og henting av barna er foreldrenes ansvar, og den som

følger/henter barnet til/fra barnehagen må ikke forlate/hente barnet før det har vært i kontakt

med personalet og ført dette inn i/ut på Kidplan.

7.Åpningstid

Barnehagen er åpen fra kl. 06:45 – 16:30 mandag til fredag. Barna skal leveres og hentes av

foreldrene, eller den de måtte gi skriftlig fullmakt til, innenfor den fastsatte åpningstid.

Barnehagen er stengt på lørdag- og søndager, bevegelige helligdager, fire uker i juli/august, lille

julaften, julaften, romjulen og nyttårsaften, og i påsken: mandag, tirsdag og onsdag før

skjærtorsdag. Barnehagen holder stengt ved gjennomføring av inntil 5 planleggingsdager per

barnehageår.

8.Lokaler

Barnehagen skal ha lokaler og uteområder som er egnet for formålet ut fra hensynet til barnas

alder og oppholdstid i barnehagen. Barna skal ha mulighet for varierte aktiviteter i trygge

omgivelser.

9.Arealfastsetting

Arealnorm pr. barn er: Barnehagens arealnorm er: 3,0 m2 for barn over 3 år og 4,3 m2 for barn under 3 år. Begrunnelsen for differanse fra sentral norm er barnehagens fokus på natur og da bruk av barnehagens uterom, samt tilgang på lokalene i byggets hovedetasje.

10.Opptak av barn

Barnehagen tilbyr plasser til barn i Halden Kommune og nærliggende kommuner. Vi tilbyr også

plasser til barn med annen bosetningskommune enn ovenfor der planen er å flytte til Halden

inneværende barnehageår. Hovedopptaket er samordnet med kommunen. Løpende opptak

ordnes lokalt av barnehagen. Alle søknader, svar og plasseringer skjer via eget opptakssystem –

Visma. Dersom barnehagen ikke kan tilby plass til alle som søker, skal opptak skje etter

følgende prioritering;

a.Barn med nedsatt funksjonsevne (Lov om barnehager §13) og barn det er fattet vedtak

om etter Lov om barnevernstjenester §§ 4-12 og 4-4 (jfr. Lov om barnehager §13).

b.Barn av ansatte i barnehagen og andre TDM barnehager

c.Søsken av barn med plass i barnehagen og andre TDM barnehager

d.Barn som fyller ett år innen utgangen av november det året det søkes om

barnehageplass, har etter søknad ved hovedopptak rett til å få plass i barnehage fra

august. Barnet har rett til plass i den kommunen der det er bosatt (Jfr. Lov om

barnehager § 12a).

11.Plasstilbud

Barnehageplassen kan benyttes frem til sommerferien det året barnet begynner på skolen.

Barnehageåret går fra 1.august til barnehagen stenger for ferieavvikling.

Barnehagen tilbyr kun 100% plasser.

12.Barns fravær/ sykdom

Alt fravær skal meldes til barnehagen, fortrinnsvis innen kl. 09.00 samme dag. Ved fravær som

ikke skyldes sykdom skal foreldre/foresatt gi beskjed så tidlig som mulig, slik at barnehagen kan

tilrettelegge tilbudet best mulig for de øvrig

13.Foreldrebetaling

Betaling for opphold i barnehagen er inndelt i 11 månedlige terminer med forfallsdato den 10. i

hver måned. Juli er betalingsfri måned. Satsene fastsettes i henhold til sentrale føringer for

makspris. For sen betaling utover 2 måneders utestående betaling er å anse som brudd på

avtalen og kan føre til umiddelbar oppsigelse av plass. Det gis søskenmoderasjon. Det tilbys

også mulighet for inntektsgradert betaling ifølge nasjonale retningslinjer. Dette innvilges etter

søknad av Halden kommune. Betaling skjer ved bruk av mottatt Efaktura. KID skal benyttes.


14.Innkjøp av utstyr til barn

Foreldre/foresatte er selv ansvarlig for innkjøp av nødvendig utstyr som barnet trenger i løpet

av oppholdet i barnehagen, for eksempel riktige klær, bleier, salver, vogner og utstyr som

barnet skal sove i m.m.

15.Måltidene

TDM Barnehager fastsetter sats for kostpenger i barnehagen og foreldrene betaler for dette.

Det serveres frokost, varm eller kald lunsj, frukt og drikke. Ved særskilte krav til kosthold utover

barnehagens standardtilbud kan det kreves tilleggsbetaling for merkostnad.

16.Forsikring

Barna er forsikret kollektivt via PBL-forsikring i henhold til de til enhver tid gjeldende forskrifter.

Barnehagen vil føre en logg over når barnet ankommer, og når barnet blir hentet, i

datasystemet Kidplan. Barnehagen er ikke pliktig til å erstatte foreldres eller barnas eiendeler

dersom disse blir ødelagt i eller rundt barnehagen. Dette gjelder også parkerte biler.

17.Internkontroll

Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid gjennomføres i samsvar med

Internkontrollforskriften som gir bestemmelser om oppfølging av krav fastsatt i en rekke lover,

blant annet arbeidsmiljøloven, brannvernloven, forskrift om miljørettet helsevern i barnehager

og skoler og produktkontrolloven. Loggen som er nevnt i pkt.15 vil benyttes i HMS arbeidet, bla

til kontrolltellinger ved brannøvelser eller andre nødsituasjoner. Styrer i barnehagen plikter å

utarbeide sjekklister og egne rutiner for oppfølging av bestemmelsen. Barnehagen benytter det

digitale internkontrollsystemet PBL Mentor i dette arbeidet.

18.Oppsigelse av plass i barnehagen

Plass i barnehagen skal sies opp med 2 måneders skriftlig varsel. Oppsigelsen regnes fra første

dag i etterfølgende måned. Det må betales for plassen ut oppsigelsestiden uavhengig av

hvorvidt barnet benytter plassen eller ikke. Det er ikke mulig å si opp barnehageplassen slik at

dette medfører at barnet slutter i perioden 01.mai – t.o.m 01.august.

19.Taushetsplikt, dokumentasjon og innsyn

Det følger av Barnehageloven § 20 at barnehagen skal ivareta forvaltningslovens bestemmelser

om taushetsplikt, jfr. fvl. §§ 13 til 13 F. Dette skal ikke være til hinder for partsinnsyn i henhold

til Forvaltningsloven. Barnehagen følger personopplysningslovens krav til personopplysninger.

20.Aksept av vedtektene

Alle vilkår i disse vedtektene betraktes som juridisk bindende, akseptert og forstått når man

takker ja til tilbud om barnehageplass.

21.Vedtektsendringer/revisjon av vedtektene
Vedtektsendringer/revisjon av vedtektene foretas

av eier årlig med virkning fra revideringsdato.

Sist revidert: 29.04.2025