Vedtekter
1.Navn og eier
Barnehagens navn er Solbakken Naturbarnehage. Driver av barnehagen er TDM Barnehager.
Kontoradresse: Peder Ankersgate 18,1771 Halden Besøksadresse barnehagen: Iddeveien
100/Rute 503 Karlsholm, 1768 Halden Tlf: 69 18 20 70.
2.Formål
Barnehagen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og
lek, samt fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge
på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for
menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet,
verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i
menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal
lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper
og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal
møte barna med tillit og respekt og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til
trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap.
Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
3. Observasjon ved undersøkelsesplikt etter barnehageloven §§ 41–43 Når personalet har en
faglig begrunnet mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, har barnehagen
plikt til å undersøke forholdene, jf. barnehageloven § 42. For å ivareta barnets beste og sikre en
faglig forsvarlig vurdering, kan observasjon og kartlegging gjennomføres i en avgrenset
undersøkelsesfase uten at foresatte informeres umiddelbart. Informasjon til foresatte skal gis når
det anses faglig hensiktsmessig og i tråd med barnehagens ansvar for barnets psykososiale miljø,
med mindre særlige hensyn tilsier noe annet.
4.Samarbeidsutvalg
Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte, ansatte og eier i barnehagen. Det skal bestå
av 2 personer fra hver gruppe, slik at hver gruppe er likt representert. Møter eier med 1
representant har eier 2 stemmer. I mindre barnehager kan antall i hver gruppe reduseres til 1.
Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv ved å velge en leder. Styrer kan være eiers
representant i samarbeidsutvalget med samme rettigheter som valgte medlemmer. Hvis ikke
styrer deltar som eiers representant har styrer møte, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
Utvalget skal særlig være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag og arbeide for å fremme
kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet. Ved avstemming i samarbeidsutvalget, har
hver representant en stemme, og vanlig flertallsvedtak gjelder. Ved stemmelikhet har lederen
dobbeltstemme. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av
viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Samarbeidsutvalgetskal påpeke overfor eier, og kan melde fra til kommunen som tilsynsmyndighet, dersom
barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes av gjeldende lover, forskrifter,
kommunale vedtak og barnehagens vedtekter. Samarbeidsutvalget skal fastsette barnehagens
årsplan.
5.Foreldrerådet
Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom
barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Det skal velges 2
representanter og 2 vara blandt foreldrene, primært fra ulike avdelinger i barnehagen, til
foreldrerådets arbeidsutvalg. Representantene skal velges for minst ett år av gangen.
Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes
forhold til barnehagen. Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og
vanlig flertallsvedtak gjelder. Foreldrerådet velger 2 representanter og 2 vararepresentanter til
samarbeidsutvalget.
6.Styrer av barnehagen/personalet
Barnehagens styrer er den øverste administrative og pedagogiske leder. Styrer er daglig leder
og ansvarlig for den daglige driften av barnehagen. Styrer skal som minimum ha utdannelse
som barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk
kompetanse. Hver avdeling skal i tillegg ha en ansvarlig pedagogisk leder, som er direkte
underlagt styrer. Pedagogiske ledere må være utdannet barnehagelærer eller tilsvarende jfr.
Barnehageloven §18. Pedagogtettheten skal være i samsvar med Barnehagelovens norm til
pedagogisk bemanning. TDM Barnehagers intensjon er å ligge høyere enn lovens krav, dvs. ha
50% pedagogtetthet av den totale bemanning. Samtlige ansatte i barnehagen skal før
tiltredelse fremlegge tilfredsstillende politiattest. Personalet i barnehagen har ansvaret for
barna den tiden de er i barnehagen. Leverings- og henteloggen på datasystemet Kidplan viser
de formelle overtakelsene. Levering og henting av barna er foreldrenes ansvar, og den som
følger/henter barnet til/fra barnehagen må ikke forlate/hente barnet før det har vært i kontakt
med personalet og ført dette inn i/ut på Kidplan.
7.Åpningstid
Barnehagen er åpen fra kl. 06:45 – 16:30 mandag til fredag. Barna skal leveres og hentes av
foreldrene, eller den de måtte gi skriftlig fullmakt til, innenfor den fastsatte åpningstid.
Barnehagen er stengt på lørdag- og søndager, bevegelige helligdager, fire uker i juli/august, lille
julaften, julaften, romjulen og nyttårsaften, og i påsken: mandag, tirsdag og onsdag før
skjærtorsdag. Barnehagen holder stengt ved gjennomføring av inntil 5 planleggingsdager per
barnehageår.
8.Lokaler
Barnehagen skal ha lokaler og uteområder som er egnet for formålet ut fra hensynet til barnas
alder og oppholdstid i barnehagen. Barna skal ha mulighet for varierte aktiviteter i trygge
omgivelser.
9.Arealfastsetting
Arealnorm pr. barn er: Barnehagens arealnorm er: 3,0 m2 for barn over 3 år og 4,3 m2 for barn under 3 år. Begrunnelsen for differanse fra sentral norm er barnehagens fokus på natur og da bruk av barnehagens uterom, samt tilgang på lokalene i byggets hovedetasje.
10.Opptak av barn
Barnehagen tilbyr plasser til barn i Halden Kommune og nærliggende kommuner. Vi tilbyr også
plasser til barn med annen bosetningskommune enn ovenfor der planen er å flytte til Halden
inneværende barnehageår. Hovedopptaket er samordnet med kommunen. Løpende opptak
ordnes lokalt av barnehagen. Alle søknader, svar og plasseringer skjer via eget opptakssystem –
Visma. Dersom barnehagen ikke kan tilby plass til alle som søker, skal opptak skje etter
følgende prioritering;
a.Barn med nedsatt funksjonsevne (Lov om barnehager §13) og barn det er fattet vedtak
om etter Lov om barnevernstjenester §§ 4-12 og 4-4 (jfr. Lov om barnehager §13).
b.Barn av ansatte i barnehagen og andre TDM barnehager
c.Søsken av barn med plass i barnehagen og andre TDM barnehager
d.Barn som fyller ett år innen utgangen av november det året det søkes om
barnehageplass, har etter søknad ved hovedopptak rett til å få plass i barnehage fra
august. Barnet har rett til plass i den kommunen der det er bosatt (Jfr. Lov om
barnehager § 12a).
11.Plasstilbud
Barnehageplassen kan benyttes frem til sommerferien det året barnet begynner på skolen.
Barnehageåret går fra 1.august til barnehagen stenger for ferieavvikling.
Barnehagen tilbyr kun 100% plasser.
12.Barns fravær/ sykdom
Alt fravær skal meldes til barnehagen, fortrinnsvis innen kl. 09.00 samme dag. Ved fravær som
ikke skyldes sykdom skal foreldre/foresatt gi beskjed så tidlig som mulig, slik at barnehagen kan
tilrettelegge tilbudet best mulig for de øvrig
13.Foreldrebetaling
Betaling for opphold i barnehagen er inndelt i 11 månedlige terminer med forfallsdato den 10. i
hver måned. Juli er betalingsfri måned. Satsene fastsettes i henhold til sentrale føringer for
makspris. For sen betaling utover 2 måneders utestående betaling er å anse som brudd på
avtalen og kan føre til umiddelbar oppsigelse av plass. Det gis søskenmoderasjon. Det tilbys
også mulighet for inntektsgradert betaling ifølge nasjonale retningslinjer. Dette innvilges etter
søknad av Halden kommune. Betaling skjer ved bruk av mottatt Efaktura. KID skal benyttes.
14.Innkjøp av utstyr til barn
Foreldre/foresatte er selv ansvarlig for innkjøp av nødvendig utstyr som barnet trenger i løpet
av oppholdet i barnehagen, for eksempel riktige klær, bleier, salver, vogner og utstyr som
barnet skal sove i m.m.
15.Måltidene
TDM Barnehager fastsetter sats for kostpenger i barnehagen og foreldrene betaler for dette.
Det serveres frokost, varm eller kald lunsj, frukt og drikke. Ved særskilte krav til kosthold utover
barnehagens standardtilbud kan det kreves tilleggsbetaling for merkostnad.
16.Forsikring
Barna er forsikret kollektivt via PBL-forsikring i henhold til de til enhver tid gjeldende forskrifter.
Barnehagen vil føre en logg over når barnet ankommer, og når barnet blir hentet, i
datasystemet Kidplan. Barnehagen er ikke pliktig til å erstatte foreldres eller barnas eiendeler
dersom disse blir ødelagt i eller rundt barnehagen. Dette gjelder også parkerte biler.
17.Internkontroll
Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid gjennomføres i samsvar med
Internkontrollforskriften som gir bestemmelser om oppfølging av krav fastsatt i en rekke lover,
blant annet arbeidsmiljøloven, brannvernloven, forskrift om miljørettet helsevern i barnehager
og skoler og produktkontrolloven. Loggen som er nevnt i pkt.15 vil benyttes i HMS arbeidet, bla
til kontrolltellinger ved brannøvelser eller andre nødsituasjoner. Styrer i barnehagen plikter å
utarbeide sjekklister og egne rutiner for oppfølging av bestemmelsen. Barnehagen benytter det
digitale internkontrollsystemet PBL Mentor i dette arbeidet.
18.Oppsigelse av plass i barnehagen
Plass i barnehagen skal sies opp med 2 måneders skriftlig varsel. Oppsigelsen regnes fra første
dag i etterfølgende måned. Det må betales for plassen ut oppsigelsestiden uavhengig av
hvorvidt barnet benytter plassen eller ikke. Det er ikke mulig å si opp barnehageplassen slik at
dette medfører at barnet slutter i perioden 01.mai – t.o.m 01.august.
19.Taushetsplikt, dokumentasjon og innsyn
Det følger av Barnehageloven § 20 at barnehagen skal ivareta forvaltningslovens bestemmelser
om taushetsplikt, jfr. fvl. §§ 13 til 13 F. Dette skal ikke være til hinder for partsinnsyn i henhold
til Forvaltningsloven. Barnehagen følger personopplysningslovens krav til personopplysninger.
20.Aksept av vedtektene
Alle vilkår i disse vedtektene betraktes som juridisk bindende, akseptert og forstått når man
takker ja til tilbud om barnehageplass.
21.Vedtektsendringer/revisjon av vedtektene
Vedtektsendringer/revisjon av vedtektene foretas
av eier årlig med virkning fra revideringsdato.
Sist revidert: 29.04.2025