Er realfag realistisk i barnehagen?

ER REALFAG REALISTISK I BARNEHAGEN? Det er stor fokus på viktigheten av realfag idag. Vi har fokus på vennskap og sosial kompetanse mens vi legger grunnlaget for realfag ved å gi barna basis forståelse av natur, mekanikk, konstruksjon og en dæsj biologi. I Solbakken opererer vi nemlig motorer, konstruerer magiske kuber, bygger med klosser i ulike former, eller bare ligger i et kvadratisk nett og teller ørreter som gyter.

AKTIV UNDRING

I Solbakken naturbarnehage har vi en aktiv hverdag med skogen som arena for lek, læring og utforsking. Barna i Solbakken naturbarnehage bruker nærområdet aktivt. Vi har både egen gapahuk og en lavvo som vi bruker jevnlig. Vi tar oss god tid med barna, til å undre og være nysgjerrig ovenfor naturens forandringer. Vi tenker at ved å bruke skogen aktivt, får barna stimulert alle sine sanser gjennom et naturmiljø som stadig er i forandring. Vi har et fantastisk uteområde med rikelig plass for barna å boltre seg på, med skog og bekk, hvor vi ser ørreten gyte, rett utenfor gjerdet.

Vi er genuint opptatt av barnets interesser og legger til rette for å imøtekomme hvert enkelt barns ønsker om aktiviteter. Barna i Solbakken er med i alle prosesser om det så er borddekking, snekring av utstyr til lek og forskning av stort og smått. Vår hverdag er preget av frihet, glede, latter og positive barn og voksne. Alle barn skal føle seg unike!

Her utforsker vi en motor!

MAGISK MED MOTOR
Vårt mål er å skape en MAGISK hverdag i Solbakken Naturbarnehage! Hva er vel mer magisk enn å skru ifra hverandre en motor for å se hvordan den er oppbygd og prøve å forstå hva som skjer når stempelet presser bensin opp i en sylinder med en tennplugg på toppen…skjer det virkelig en eksplosjon?

Bekken rett utenfor barnehagen

Ser vi noe ørret i dag tro?

Ut på tur og mat i skogen

Ut på tur og mat i skogen må vi ha!

Snekkring i barnehagen

Barna er med på å konstruere en kube vi skal bruke til å ha et lekemiljø som forandrer seg etter barnas interesser.

BARNET I SENTRUM PÅ LANDET
Vi har gåavstand til bondegårder og spennende natur.  I vår barnehage har vi barnet i sentrum og legger stor vekt på trivsel, trygghet og relasjonsbygging som en selvfølgelig basis for barnets danning og utvikling.

Ble du inspirert til å velge Solbakken for ditt barn så er du velkommen til å søke plass hos oss. Søknadsfrist er 15. mars. Dere er hjertelig velkommen på besøk også.

Ta kontakt med daglig leder 48222230 eller linda@tdmbarnehager.no

Søk barnehageplass her!